Herdenkingsmonument bij Kalfhoeksepad

De dorpsraad heeft in 2013 bij het Kalfhoeksepad een monument geplaatst ter herdenking van de tweede wereldoorlog. Met ondersteuning van diverse sponsoren en de gemeente Veere, die de grond beschikbaar heeft gesteld.

Op 22 oktober van dat jaar is het monument onthuld. Het verhaal achter het monument is dat van drie Franse oorlogsvliegers. Zij zijn op 22 oktober 1943 omgekomen toen hun toestel daar neerstortte. Het vliegtuig werd geraakt door Duits luchtafweergeschut en omdat het een zogenoemde low-level-flight betrof had de bemanning nauwelijks kans om te overleven. Van de vier bemanningsleden overleefde echter één vlieger de crash en hij werd krijgsgevangen genomen.

Het vliegtuig voerde met 37 andere vliegtuigen een missie uit naar Courcelles in België om daar een vliegtuigfabriek te bombarderen. De bedoeling was de Nederlandse kust tussen Walcheren en Schouwen te naderen maar door een navigatiefout naderde het  vliegtuig de kust tussen Westkapelle en Domburg. Daar stond veel luchtafweergeschut opgesteld en was het prijsschieten: vijf van de in totaal 38 vliegtuigen werden neergeschoten. Dertien van de vijftien bemanningsleden kwamen daarbij om het leven.

Het monument is tevens een herdenkingsplaats voor alle slachtoffers uit de tweede wereldoorlog, jaarlijks is er een herdenking en kranslegging met de dorpelingen en de leerlingen uit groep 7 en 8 van de Versluijsschool.

Speciale dank aan alle vrijwilligers die hun diensten aangeboden hebben en de ondersteuning van de stichting Wings to Victory, die er voor gezorgd heeft dat we alle informatie gekregen hebben met betrekking tot wat er zich op 22 oktober 1943 aan het Kalfhoeksepad heeft afgespeeld.